
TV og demokrati i Italien

- fra public service til kommercielt tv



2

       

         

       

       

       

       

       

       

       

       

       

Indholdsfortegnelse

Indledning……...…………………………………..……………………………...….2

1. Fra public service-monopol til kommercielt tv-marked………………………..4

1.1 Public service på italiensk…………………...…..………………………………………....4

1.2 Kommercielt tv og Silvio Berlusconi…………………...…………………………..……. 5

1.3 Det politiske tv-spil og opløsningen af RAI’s monopol…………………………….…….7

1.4 Interessekonflikter og centrumvenstres svigt………………………………………....….7

1.5 Tv sætter dagsordenen …………………...………………………………………………..9

2. Status over den italienske tv-journalistik……………………………...……….10

2.1 Anklageskrift mod de italienske tv-journalister………………………………………...10

2.2 Reklamesøjler og politiske skødehunde…………………………………....……….. …..11

2.3  og : Hvad er forskellen?…………………………………………………………12

2.4 Forandring er nødvendig……….…………………………..…………………………….13

2.5 Informationsstrømmen: trussel eller velsignelse?……………………………..….…….14

3. RAI’s censur og kampen for ytringsfrihed……………..…………..…….…....15

3.1 : Demokrati eller censur……………………………………..……….….16

       3.2 Comeback på tv- og computerskærm…………………………………………………...17

Konklusion……………………………………………………………………….…19

Bibliografi…………………………………………………………………………..20

Tg1 Tg5

Viva Zapatero!



3

Dette projekt handler om demokratiets tilstand i Italien. Der er mange indikatorer, der fortæller os, 

hvor godt eller dårligt et demokrati fungerer, og ligeledes er der mange betingelser, som skal være

opfyldt, for at man overhovedet kan tale om et demokrati. Ingen af disse betingelser kan siges at 

være tilstrækkelige hver især, men er alle nødvendige dele af det samlede sæt ”spilleregler” i det, 

man kalder et moderne oplyst demokrati.

Medierne bliver ofte omtalt som den fjerde statsmagt efter de tre, der blev formuleret af den franske 

oplysningsfilosof Montesquieu: den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt. En 

forudsætning for disse tre institutioners demokratiske virke (fire inkluderet medierne) er deres 

indbyrdes uafhængighed. En hyppigt anvendt metafor beskriver medierne som vagthunden, der 

vogter over borgernes demokratiske rettigheder og sørger for, at magthaverne gør deres arbejde.

Når vi herhjemme tænder for  eller , forventer vi at få serveret nyheder 

og reportager baseret på journalistisk objektivitet og saglighed, og redaktionernes troværdighed er 

noget, de færreste stiller spørgsmålstegn ved. Netop derfor blev det anset for en vigtig historie, da 

en tidligere generaldirektør i Danmarks Radio (DR) i foråret 2007 fortalte om sine oplevelser med 

politisk pres over for den statsejede public service-station. 

I et andet EU-land, Italien, ser tingene imidlertid anderledes ud. Ofte fremhæves landet som et 

skrækeksempel på et såkaldt ”vestligt demokrati”, hvor landsdækkende tv i uskøn forening med 

politiske og økonomiske interesser gennemsyrer nationen, der ikke længere udelukkende er kendt 

som ”il bel paese” (”det smukke land”). 

Disse betragtninger rejser en række relevante spørgsmål, som jeg vil søge svar på: Hvem arbejder 

de italienske tv-journalister for, borgerne eller politiske og økonomiske interesser? 

En af journalistikkens fornemste opgaver er at gøre det uigennemskuelige gennemskueligt for 

borgerne. Men hvis medierne er afhængige af magtfulde folk, der ikke ønsker at gøre et givent 

systems mekanismer gennemskuelige, hvem kan borgeren så stole på? 

Er der belæg for at tilskrive de påståede dårligdomme på de italienske tv-skærme en enkelt 

magtfuld mand, eller er der flere faktorer, som spiller ind? 

Hvad kan den italienske tv-seer i det hele taget forvente sig af fremtiden – censurerede programmer, 

politisk propaganda eller public service, der er sit navn værdigt? 

Projektets fokus ligger på tv-mediet, da tv er det medie, som i dag endnu favner bredest og har den 

største gennemslagskraft i den italienske befolkning. Graden af tv’s indflydelse på holdninger, 

Indledning

TV-Avisen TV 2-Nyhederne



4

vaner og selvforståelse hos børn, kvinder og mænd er svær at måle, og teorierne er mange og 

komplicerede. Men det aspekt at tv som medie ikke er elitært, dvs. kan ses og bliver set af alle i 

samfundet, gør det interessant set fra et demokratisk synspunkt.1

Jeg har valgt at disponere projektet således:  beskriver de væsentligste begivenheder 

for tv’s udvikling i Italien: fra det statslige RAI’s første udsendelse i 1951 henover de kommercielle 

kanalers gennembrud i løbet af 80’erne og frem til i dag. Med udgangspunkt i Paul Ginsborg, der er 

engelsk historiker og bosat i Italien, samt journalist og universitetslærer Paolo Murialdis litteratur 

om emnet, vil jeg gennemgå og analysere udviklingen på tv-området samt redegøre for den 

gensidige påvirkning mellem tv, økonomi og politik i Italien.

 handler om den italienske tv-journalistiks vilkår og nuværende tilstand. Jeg vil også 

komme ind på de udfordringer og muligheder, som de teknologiske fremskridt stiller tv-mediet 

overfor. Mit udgangspunkt er Wolfgang M. Achtners bog 

. Achtner (født i 1950 i New York) har gennem sit arbejde som 

tv- og avisjournalist i både USA og Italien (CNN, ABC News, The Washington Post, La 

Repubblica, La7 m.fl.) erhvervet sig en viden om de italienske journalisters praksis. Med sin 

erfaring inden for den engelske og amerikanske public service-tradition har han kvalifikationerne til 

at se de italienske medier indefra såvel som på afstand. Kapitlet indeholder derudover en 

sammenlignende analyse af to nyhedsudsendelser fra henholdsvis RAI og den kommercielle kanal

Canale 5. 

 omdrejningspunkt er ytringsfrihed og censur på de italienske public service-kanaler. 

Kapitlet indeholder min analyse af Sabina Guzzantis dokumentarfilm . Filmen tager 

sit udgangspunkt i fyringerne af en række populære studieværter samt lukningen af kritiske og 

satiriske programmer på de offentlige kanaler. Kapitlet afsluttes med eksempler på, hvad der er sket 

med de personer, der blev ramt af censuren. 

                                                            
1 En spørgeundersøgelse fra det uafhængige italienske analyseinstitut Eurisko viste i 1986, at 86,3% af italienerne så tv 
hver dag, mens tallene for radio- og avisforbrug lå på henholdsvis 46,4% og 41,4% (jf. Ginsborg, 2004, s. 49). 
Til sammenligning lå antallet af internetbrugere i Italien på 50,1% af den samlede befolkning i januar 2007 (jf. 
www.internetworldstats.com). Italienerne så i 1988 gennemsnitligt 2 timer og 53 minutters tv om dagen. I 1995 var 
tallet steget til 3 timer og 35 minutter (jf. Ginsborg, 2001, s. 332, statistik nr. 11).

Første kapitel

Andet kapitel

Democrazia e telegiornali – Il 

giornalismo come servizio pubblico

Tredje kapitels

Viva Zapatero!

[Jeg har valgt at oversætte de relevante passager og citater fra de benyttede kilder i stedet for at lade dem stå på 

italiensk eller engelsk. Der vil i fodnoterne være henvisning til, hvor man kan finde den citerede tekst på 

originalsproget.]



5

”Seerne ønskede sig begærligt ting, der var anderledes end dem, som RAI tilbød … de ville have 

programmer, der fortsatte langt ud på natten, hvorimod RAI lukkede og slukkede kl. 23. Privat tv var 

i bund og grund en grænseoverskridende handling, der fristede virkelig mange mennesker. Jeg 

tænkte på alt det, der kunne få adgang til deres hjem – , quizprogrammer, information, 

men også reklamer og forbrugsvarer”.2

Ordene kommer fra manden, der skulle introducere italienerne for landsdækkende kommercielt tv: 

Silvio Berlusconi, som siden skulle blive Italiens premierminister, og som i dag er leder af 

oppositionen, lagde ikke skjul på, at noget nyt måtte ske, og at tiden var løbet fra public service-

organet RAI’s monopol.

Programfladen på RAI (Radio Audizioni Italia) havde fra første udsendelse den 1. januar 1951 et 

erklæret pædagogisk og opdragende sigte, hvilket pave Pio XII slog fast, da han i anledning af den 

første nyhedstransmission tre år senere, fremhævede RAI’s ansvar for ”sund adspredelse” samt 

borgernes ”opdragelse og moralske opløftelse”.3 De kristelige demokrater fra partiet DC sad tungt 

på regeringsmagten og havde interesse i, at den landsdækkende tv-kanal viste ansvar og værnede 

om borgernes moral og de traditionelle katolske værdier. For eksempel måtte ord som skilsmisse, 

utroskab og prostitution ikke nævnes i tv. 

Indtil 1957 var der ingen reklamer på RAI, og der var tale om en rigid opdeling af de få genrer, der 

var. I forhold til den overflod af programmer og ikke mindst reklamer, som den italienske seer blev 

præsenteret for senere, var der et minimalt udbud i datidens fjernsyn.4

Wolfgang M. Achtner påpeger den positive virkning på det italienske samfund, som RAI havde i 

begyndelsen. På tværs af kultur, dialekt og økonomisk formåen gik de samme programmer ud til 

alle italienere, hvad enten man sad i det velhavende nord eller i det fattige syd. Tv blev på den måde 

et fælles referencepunkt. Samtidig blev det nationale marked stimuleret af de få reklamer formet 

                                                            
2 Ginsborg, 2004, s. 37-38.
3 Murialdi, 2000, s. 224.
4 I 1984 blev der dagligt vist ca. 1500 reklamer i italiensk tv om dagen, hvilket var mere end i samtlige europæiske 
lande tilsammen. I 1999 var tallet steget til ca. 2600 reklamer om dagen, heraf ca. 18% på RAI og 82% på de 
kommercielle kanaler (jf. Ginsborg, 2004, s. 47; Ginsborg, 2001, s. 343, statistik nr. 32).

1. Fra public service-monopol til kommercielt tv-marked

1.1 Public service på italiensk

game shows



6

som små historier i det populære program , som blev sendt umiddelbart efter aftenens tv-

avis.5

Med den politiske venstrefløjsaktivisme sidst i 60’erne blev det regeringskontrollerede RAI, der i 

1961 havde udvidet med sin anden kanal RAI 2, skydeskive for vrede og mistillid rettet mod den 

borgerlige journaliststand – udover RAI symboliseret ved Italiens største avis Corriere della Sera. 

Fra praktisk taget at have været regeringspartiet DC’s talerør, blev RAI ved en lovreform i 1975 

gjort til ”la TV dei partiti” (”partiernes tv”): De to statslige tv-kanaler og de tre statslige 

radiokanaler blev ved det, der går under betegnelsen ”la lottizzazione” (”udlodning” eller 

”uddeling”), fordelt på de tre største politiske partier. Administrationen i RAI (CDA - Consiglio 

d’amministrazione) består den dag i dag stadig af politisk valgte folk, der sammen vælger en udefra 

kommende præsident. Med oprettelsen af RAI 3 i 1979 bestod italiensk public service-tv af tre 

kanaler, der var delt op politisk og ideologisk: RAI 1 tilhørte DC, RAI 2 socialisterne i PSI og RAI 

3 kommunisterne i PCI. Med Paul Ginsborgs ord: ”Det kunne ikke just betragtes som nogen korrekt 

praksis, eller som egnet til at fremme en tradition for uafhængige offentlige medier, men der 

eksisterede dog i det mindste en flerhed af stemmer og synspunkter”.6 Achtner mener, at 

partiopdelingen af RAI udgjorde de ”ødelæggende mekanismer, som i en kort periode sikrede 

normalitet”.7 Den manglende selvstændige kultur uafhængig af politiske interesser samt den 

manglende public service-tradition for både at henvende sig til brede og snævre målgrupper var, 

ifølge Ginsborg, de primære årsager til RAI’s handlingslammelse, da deres landsdækkende 

monopol for alvor blev truet af de private, kommercielle udbydere i 80’erne. Dertil kommer den 

økonomiske krise, der ramte RAI, da den gamle politiske elite med DC i spidsen blev slettet fra det 

politiske landkort med ”Operation Rene Hænders” korruptionsanklager i begyndelsen af 90’erne. 

De italienske domstole gav i 1976 sendetilladelse til kommercielt lokal-tv, men det blev samtidig 

understreget, at det kun var offentlige tv-kanaler, der måtte sende landsdækkende. Samtidig gjorde 

domstolene landets politikere opmærksomme på nødvendigheden af en efterfølgende regulering på 

medieområdet. At det lokale tv-marked voksede ganske uhæmmet op gennem 70’erne, illustreres 

af, at der ved årtiets afslutning eksisterede ikke færre end 972 private udbydere.8 Opblomstringen af 

                                                            
5 Achtner, 2006, s. 110-111.
6 Ginsborg, 2004, s. 41.
7 Achtner, 2006, s. 128.
8 Murialdi, 2000, s. 266.

Carosello

1.2 Kommercielt tv og Silvio Berlusconi 



7

disse private eller ”frie” kanaler, som de også blev kaldt, skulle hurtigt vise sig attraktiv for 

virksomheder, der ledte efter nye reklamemarkeder og nye måder, hvorpå man kunne profilere sig 

selv og sine produkter. 

I 1974 havde den milanesiske forretningsmand og uddannede jurist Silvio Berlusconi startet det 

private kabel-tv TeleMilano, der fungerede som lokalfjernsyn i bydelen Milano 2, som han havde 

ladet bygge i udkanten af den norditalienske forretningsmetropol (senere blev også det større 

beboelsesområde Milano 3 en realitet). Byggebranchens op- og nedture kombineret med 

Berlusconis forkærlighed for tv- og reklameverdenens impulsivitet og korte afstand fra ideer til 

praksis fristede den idérige entreprenør til at udvide sin forretning, og i 1978 grundlagde han 

holdingselskabet Fininvest.9 Gennem opkøb af lokalstationer over hele Italien sørgede Berlusconi 

for, at Canale 5 (TeleMilanos nye navn fra 1980) kunne sende de samme udsendelser på samme tid 

over hele halvøen. Dette var i direkte konflikt med loven, der gjorde landsdækkende kommercielt tv 

forbudt. Med opkøbet af sine nærmeste konkurrenter på det kommercielle tv-marked, Italia 1 i 1983 

og Rete 4 året efter, styrkedes Fininvests position som førsteudfordrer til RAI på et tv-marked så 

liberalt og ureguleret, at det giver Paolo Murialdi associationer til ”det vilde vesten”.10 Fininvests 

tre kanaler skulle komme op på 90% af samtlige private tv-kanalers seertal, hvilket svarer til ca. 

45% af det totale antal seere. Allerede i 1983 havde Berlusconis reklamebureau Publitalia erobret 

43% af markedet for tv-reklamer i Italien – et marked, der udgør eksistensgrundlaget for de 

kommercielle tv-stationer.11 I 1993 opstod Mediaset, der fremover som en underafdeling i Fininvest 

skulle administrere virksomhedens tv-kanaler. 

Samme år besluttede Berlusconi og hans rådgivere sig for at udnytte det politiske tomrum, der var 

opstået med ”Operation Rene Hænder”, og skabe partiet Forza Italia, hvorefter en ”salgsvideo” blev 

sendt til samtlige tv-stationer i Italien. Filmen, der varer otte minutter, begynder med ordene 

”Italien er landet, jeg elsker” og var åbenlys politisk propaganda fra Berlusconis side. Ikke desto 

mindre blev den uden nævneværdig tøven fra RAI’s side sendt på samtlige af de tre offentlige 

kanaler.12

                                                            
9 Fininvest skulle i 1984 blive fællesbetegnelsen for hele den koncern, der udover reklamebureauet Publitalia i dag bl.a. 
består af tv-afdelingen Mediaset, filmdistributøren Medusa, forlaget Mondadori, stormagasinkæden Standa, 
byggevirksomheden Edilnord, fodboldklubben A.C. Milan samt banken Mediolanum (jf. Ginsborg, 2004, s. 184; 
www.wikipedia.org)
10 Murialdi, 2000, s. 270.
11 Achtner, 2006, s. 117; Ginsborg, 2004, s. 47.
12 Achtner, 2006, s. 378.



8

Mammì-loven fra august 1990, opkaldt efter den daværende minister for telekommunikation Oscar 

Mammì, skulle vise sig ikke at ændre synderligt på den politiske kurs, der gennem 80’erne havde 

været at ignorere behovet for regulering af massemedierne og se igennem fingre med Fininvests 

lovstridige enegang på området for privat tv. Loven opløste officielt RAI’s monopol men 

cementerede blot den bipolaritet, der allerede eksisterede mellem RAI og Fininvests kanaler. 

Ginsborg kalder Mammì-loven for en af mange minimalistiske love, der ikke ændrer 

grundlæggende ved tingenes tilstand men nøjes med at sanktionere dem.13 I protest mod loven 

valgte fem af regeringens ministre efterfølgende at trække sig fra deres poster. 

Fininvest producerede udover nyhedsudsendelserne ikke mange programmer selv, men sendte med 

inspiration fra amerikansk kommercielt tv, udover massevis af reklamer, en parade af quizzer, 

tegnefilm, realityshows, sportsprogrammer og film. I Italien, der i 80’erne gennemlevede sit andet 

”økonomiske mirakel”, stod denne type tv, der appellerede til individet, i stærk kontrast til RAI’s 

mere traditionelle og relativt konservative programflade. 

Man må spørge sig selv, hvordan Berlusconi stort set uhindret kunne boltre sig på den kommercielle 

tv-scene op gennem 80’erne. Ginsborg, Murialdi og Achtner nævner alle den nu afdøde 

socialistiske politiker og antikommunist Bettino Craxis betydning i dette spil. Den såkaldte ”CAF-

gruppe” blev dannet i 1989 og bestod ud over Craxi af Giulio Andreotti og Arnaldo Forlani fra DC. 

”CAF-gruppen”, hvis forkortelse henviser til medlemmernes efternavne, udgjorde en stærk alliance 

i bl.a. gennemførslen af Mammì-loven. Alle tre skulle senere komme på anklagebænken i 

forbindelse med ”Operation Rene Hænder”. Craxi var Italiens premierminister i perioden 1983-87 

og derudover Berlusconis nære ven og forlover samt gudfar til hans datter. Craxi så i Berlusconis 

voksende medieimperium en kærkommen mulighed for tv-eksponering og økonomisk støtte, og 

Craxis parti PSI nærede ikke stor sympati for kristendemokraterne i RAI’s ledelse.14 Craxi var 

manden, der i 1984 tog affære, da domstolene i henhold til medieloven fratog Italia 1, Rete 4 og 

Canale 5 deres sendetilladelser. Fire dage senere blev et midlertidigt lovdekret godkendt, og tv-

seerne kunne igen tænde for Fininvest og Berlusconis populære kanaler.

Et centralt element i Ginsborgs diskurs er de såkaldte ”demokratiske antistoffer”. Begrebet dækker 

over de mekanismer, der burde udløses i et demokratiske samfund, når det trues af eksempelvis 

                                                            
13 Ginsborg, 2001, s. 167.
14 Murialdi, 2000, s. 281.

1.3 Det politiske tv-spil og opløsningen af RAI’s monopol

1.4 Interessekonflikter og centrumvenstres svigt



9

magtkoncentration og interessekonflikter hos landets magthavere. Murialdi understreger den store 

effekt, tv havde på italienernes valg af Berlusconi som ministerpræsident i maj 1994 samt hans 

evner som kommunikator i det, Murialdi  kalder et slags ”telekrati” (”telecrazia”).15 Berlusconi 

bliver af og til sammenlignet med den australske mediemogul Rupert Murdoch, der ejer 

mediegiganten News Corporation, men netop det politiske engagement udgør en central forskel. 

Et lands politiske opposition er en vigtig del af de ”demokratiske antistoffer”, og her er det værd at 

bemærke, at ingen af centrumvenstre-regeringerne under ledelse af Romano Prodi, Massimo 

D’Alema og Giuliano Amato i perioden 1996-2000 formåede at få gennemført en lov om 

interessekonflikten mellem medieejerskab og politisk magt. Ginsborg anklager centrumvenstre for 

at have undervurderet den fallerede ekspremierminister Berlusconis evne til at rejse sig igen efter 

sin fratrædelse som ministerpræsident i december 1994 samt for at mangle reformvillighed og 

forståelse for befolkningens ønsker.16 Politikens korrespondent i Italien Lisbeth Davidsen påpeger 

som en mulig, om end noget vag, forklaring på denne passivitet, at ”venstrefløjen ikke ønskede at 

levere næring til Berlusconis selviscenesættelse som Italiens forfulgte politiker”.17

Det var heller ikke politikerne men derimod kræfter i civilsamfundet, der satte gang i den proces, 

som i 1995 førte til en folkeafstemning om, hvorvidt der skulle sættes en øvre grænse for, hvor 

mange medier en enkeltperson måtte eje. Ganske symptomatisk var det, at de selvsamme medier 

højst sandsynligt gjorde forskellen i en kampagne, hvor Berlusconis tv-kanaler fik gjort det til et 

spørgsmål om seernes ret til at vælge frit mellem de kanaler, som de ønskede at se.18

Folkeafstemningens resultat blev, at forslaget blev nedstemt med 57%.

Med et, i forhold til sine konkurrenter, overlegent kampagnebudget i ryggen, suppleret med masser 

af sendetid på sine egne kanaler, gjorde Berlusconis et bemærkelsesværdigt comeback som 

premierminister i juni 2001.19 Det bragte endnu engang fokus på den åbenlyse interessekonflikt 

mellem politisk magt og medieejerskab, men åbenbarede også konsekvenserne af et politisk svigt.

To år senere udkom en rapport fra OECD’s kontor for beskyttelse af ytringsfrihed i massemedierne. 

I rapporten blev den nyligt vedtagne lov for telekommunikation i Italien, Gasparri-loven, beskrevet 

som ”skræddersyet til at fremme hans (læs: Berlusconis) eget politiske program og hans families 

                                                            
15 Murialdi, 2000, s. 299.
16 Ginsborg, 2004, s. 82-85.
17 Davidsen, 9. maj 2007.
18 I perioden fra den 11. maj til den 9. juni blev der på Fininvests tre kanaler samt på Telemontecarlo (TMC), ejet fra 
1995 til 2000 af den florentinske virksomhed Cecchi Gori og fra 2001 af Telecom Italia under navnet La7, vist 
henholdsvis 538 indslag, der anbefalede folk at stemme ’nej’, og 42, der anbefalede et ’ja’ (jf. Achtner, 2006, s. 141).
19 Berlusconi (med familie) er i følge det amerikanske tidsskrift Forbes god for 11.8 mia. dollars (ca. 65 mia. kroner), 
hvilket placerer ham som nummer 51 på listen over verdens rigeste mænd anno 2007 (jf. www.forbes.com).



10

økonomiske interesser”.20 Berlusconi selv hævdede at have løst sine interessekonflikter ved at 

overlade posten som bestyrelsesformand i Fininvest til sin datter Marina Berlusconi. Der er da 

heller ikke meget, der tyder på, at ”mediedynastiet Berlusconi” har grund til at frygte for nye love, 

selvom det nu er dets politiske modstandere, der sidder på regeringsmagten. I forbindelse med et 

lovforslag mod politikeres interessekonflikter udtalte venstrefløjspolitikeren Giuseppe Caldarola i 

foråret 2007, at ”Berlusconi næsten (har) ligeså mange senatorer som os, og han kan regne med 

støtte fra nogle af vores. En del medlemmer af venstrefløjen mener, at det ikke skal være en lov, 

men vælgerne, der smider Berlusconi ud”.21 Indtrykket af venstrefløjens manglende forståelse af tv-

mediets magt, samt hvad det vil sige at repræsentere sine vælgeres interesser i parlamentet, må siges 

at blive bekræftet af udtalelser som ovenstående.

Det er ikke kun i Italien, at massemedierne og tv i særdeleshed har ændret spillereglerne i politik 

samt forbrugernes og vælgernes drømme og behov. Det politiske -begreb er et godt eksempel 

på den medieskabte dagsorden. Man har erkendt, at vejen til succes bliver kortere, hvis en politiker 

evner at brænde igennem på tv både visuelt og retorisk. Der er i dag en større personfokusering fra 

massemediernes side end tidligere, hvilket har gjort  til en politisk nødvendighed – et 

nødvendigt onde, vil nogle mene. Man kan diskutere, hvorvidt det reelle politiske indhold er 

forsvundet bag facaden, men realiteterne er nu engang, at medierne både skaber virkeligheden og 

reflekterer det samfund, de er en del af. Dette fænomen eller tidsånd, om man vil, har Berlusconi fra 

80’erne til i dag formået at udnytte til perfektion. Fininvest/Mediasets tre landsdækkende netværk 

har med deres  af rendyrket underholdning til den italienske befolkning, rig som fattig 

(selvom folk med lavere indkomst generelt ser mere tv) og ung som gammel, haft en stor rolle at 

spille i nu et kvart århundrede af Italiens nyere historie. Berlusconi er både sælger, køber, 

showmand, politiker og ikke mindst ”personificeringen af tv-reklamernes verden”.22 Som engelske 

Tobias Jones, der har skrevet bogen , bemærker, ”koloniserede (fortidens 

politikere) tv takket være politik, mens Berlusconi har koloniseret politik ved hjælp af tv”.23

                                                            
20 Ginsborg, 2004, s. 156; OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) er en international 
organisation bestående af en række i-lande, der accepterer principperne om det repræsentative demokrati og den fri 
markedsøkonomi (jf. www.wikipedia.org).
21 Davidsen, 9. maj 2007.
22 Ginsborg, 2004, s. 99.
23 Achtner, 2006, s. 10.

1.5 Tv sætter dagsordenen 

spin

spin

broadcasting

The dark heart of Italy



11

I modsætning til det gamle opdragende tv, som RAI havde stået for, opstod i 80’erne det, som den 

italienske forfatter Umberto Eco har kaldt for ”neotelevisione”, dvs. det moderne tv, der byder på en 

uendelig strøm af programmer, flydende genregrænser og selvreferencer. RAI stod overfor en yngre 

og mere vital modstander i de privatejede kanaler, som i det nye tv’s ånd bød seerne på 

: informationer og nyheder præsenteret i underholdningsprogrammets indbydende og 

let fordøjelige form. Præmisserne for tv-udbyderne havde ændret sig markant og var på mange 

måder underlagt det kommercielle marked, hvor det primært handler om at skabe profit ved at 

”sælge seere” til reklameannoncørerne. I den kontekst er det kvantiteten af seere målt i og 

, der har første prioritet fremfor programmets kvalitet og kulturelle indhold.24 Regnestykket er 

enkelt: Jo flere mennesker, der tænder for et bestemt program, jo mere er virksomhederne villige til 

at betale for en reklameplads i den pågældende sendetid.25

”Aldrig et ord eller en antydning af en kritisk distance fra programmets kommentatorer eller 

værtinde (…) de (siger) ikke, at ”denne kvinde hævder at være blevet hjulpet af en guddommelig 

indgriben” men snarere, at ”denne kvinde er blevet hjulpet af en guddommelig indgriben”. Her ligger 

forskellen mellem journalistik og bedrageri, mellem kultur og ignorance”.26

Denne kommentar til italiensk tv’s tilstand anno 1995 kommer fra den italienske forfatter og 

journalist Michele Serra. Et par år forinden konkluderede journalist og medlem af kommunistpartiet 

Rossana Rossanda, at ”vi (læs: italienerne) har en information, der simpelthen er agitation”, og 

Umberto Eco stillede spørgsmålet: ”Journalister, hvorfor skriver I så mange uægte oplysninger?”.27

Murialdi gør opmærksom på tendensen i den italienske journalistik til at lægge vægt på det 

                                                            
24 Murialdi, 2000, s. 287; Achtner, 2006, s. 237;  angiver, hvor mange personer, der ser et specifikt program på 
et specifikt tidspunkt, mens  er procentdelen af tændte fjernsyn, der viser et specifikt program på et specifikt 
tidspunkt. At have 20%  i bedste sendetid klokken 20 er derfor typisk bedre end at have 30%  omkring 
midnat, hvor færre har tændt for deres tv.
25 I 1999 gik 55,3% af reklameinvesteringer i medier (minus internettet) til tv, mens de trykte mediers andel lå på 35,6% 
(jf. Murialdi, 2000, s. 303).
26 Ginsborg, 2001, s. 112.
27 Murialdi, 2000, s. 299.

2. Status over den italienske tv-journalistik

2.1 Anklageskrift mod de italienske tv-journalister

infotainment

audience 

share

audience
share

share share



12

subjektive sanseindtryk fremfor på det faktuelle og slår fast, at der fortsat mangler den 

professionelle, journalistiske kultur, som ligger vægt på research og kontrol.28

Disse pointer deles af Achtner, der dog går skridtet videre og anklager de italienske tv-journalister 

ikke blot for pseudojournalistik og manglende professionalisme men for decideret uærlighed. 

Den engelske tradition for public service er således baseret på en række etiske principper, der 

gennem upartisk og afbalanceret journalistisk formidling skal sikre borgernes evne til ved 

folkeafstemninger at træffe et selvstændigt og rationelt valg. Pressen skal derudover med sund 

skepsis og kritisk sans fungere som vælgernes kontrolorgan (eller ”vagthund” jf. indledningen) over 

for de folkevalgte. Det er ikke altid lige nemt for de italienske politikerne at acceptere, og 

Berlusconi har f.eks. udtalt, at det er upassende for et offentligt tv-selskab som RAI at modsige 

regeringens politiske synspunkter.29

I 1990, samme år som Mammì-loven, blev der i England ved lov oprettet den uafhængige instans 

Independent Television Commission (ITC), der i modsætning til Mammì-lovens fravær af 

kvalitetskrav, sætter en journalistisk og teknisk standard, som de private tv-udbydere skal overholde 

for at få lov til at sende. Hvis de landsdækkende kanaler i Italien, kommercielle såvel som 

offentlige, skulle leve op til disse standarder, hævder Achtner, ville ikke en eneste af dem være i 

besiddelse af en sendetilladelse. Han påpeger, at stort set samtlige italienske tv-journalister mangler 

de nødvendige kvalifikationer for at arbejde med fjernsynsmediet - eksempelvis på RAI, hvor 

mange journalister er blevet hvervet direkte fra de forskellige partiers pressesekretariater. ”Ordet”, 

skriver Achtner, ”sejrer altid over billederne, og snarere end en ægte tv-avis er modellen en 

radiotransmission på fjernsynsskærm”.30

I Italien ligger størstedelen af tv- og avisjournalister under for partipolitiske eller økonomiske 

interessekonflikter, hvilket har katastrofale konsekvenser for det italienske demokrati og er 

ødelæggende for mediernes egen troværdighed, lyder Achtners vurdering. Han mener, at accepten 

af disse tilstande i Italien er en konsekvens af loven, som i 1975 uddelte de tre RAI-kanaler til de tre 

største partier. Denne form for ”informationspluralisme” bliver ofte retfærdiggjort af påstanden om, 

at en absolut og objektiv sandhed ikke kan opnås. Journalisten Paolo Guzzanti mener imidlertid 

                                                            
28 Murialdi, 2000, s. 304.
29 Donovan (se under ’sekundærkilder fra internettet’ i bibliografien)
30 Achtner, 2006, s. 174-175.

2.2 Reklamesøjler og politiske skødehunde



13

ikke, at borgerne har meget glæde af en sådan form for public service: ”…i stedet for en enkelt 

tåbelighed giver vi jer fem, ti for én enkelts pris”.31

Hvad angår de private tv-stationer, nævner Achtner Emilio Fede (studievært på , Rete 4’s tv-

avis) og Paolo Liguori (studievært på , Italia 1’s tv-avis, og erklæret tilhænger af 

Bettino Craxi) som eksempler på journalister med politiske dagsordener. Derudover har Emilio 

Fede medvirket i markedsføringen af forskellige produkter, ligesom den kendte studieværtinde på 

 (Canale 5’s tv-avis) Cristiana Parodi og Everardo Dalla Noce (RAI’s kommentator på børsen i 

Milano og dermed teoretisk set lønnet af tv-seernes licens) ligeledes har reklameret for henholdsvis 

vaskepulver og et bilmærke. Parodi sad i reklamen bag en kopi af sit skrivebord på tv-avisen og 

brugte dermed sin autoritet som garant for produktet. Typen af reklamer, de såkaldte 

”telepromozioni”, hvor værten afbryder sit program for at reklamere for et produkt, illustrerer, hvor 

tungt det kommercielle kan veje i forhold til et programs troværdighed. De italienske politikere har 

ikke fundet anledning til at begrænse denne praksis, som man har valgt at gøre i England, hvor der 

er præcise regler for sponsorering samt for antallet af reklamespots på de kommercielle kanaler.32

33

I de to mest populære nyhedsudsendelser i Italien,  og  på henholdsvis RAI 1 og Canale 5, 

var det d. 28. maj 2007 de igangværende lokalvalg, der var øverst på dagsordenen. , der havde 

en varighed af 23 minutter, dedicerede 14 minutter (ca. 60% af programmet) til valget, mens de 

øvrige seks nyhedsklip hver varede mellem et og to minutter. , der varede 35 minutter, brugte 

ligeledes 14 minutter (40%) på lokalvalgene, mens de øvrige 15 historier varede mellem et halvt 

minut og fire minutter. Hvor man på  først og fremmest gjorde brug af  (reporteren der 

taler, mens billederne kører), lavede man på  fem-ti såkaldte  (reporteren filmes, mens 

han eller hun taler til kameraet) fra forskellige byer i Italien. Funktionen af disse  er bl.a. 

at etablere en mere direkte, personlig kontakt mellem seer og reporter, men det sparer samtidig 

journalisterne for at skulle optage og redigere mere levende og beskrivende billeder. Netop manglen 

på vedkommende billeder var noget, jeg konstaterede ved begge nyhedsudsendelsers indslag om 

lokalvalgene. De fleste af billederne var fuldstændigt intetsigende og kunne i realiteten have været 

ældre optagelser fra arkivet. Mit indtryk var, at jeg ligeså godt kunne have tændt for radioen. Da der 

kun er tale om to tv-aviser, er det et spinkelt grundlag at drage konklusioner på, men mine 

                                                            
31 Achtner, 2006, s. 31.
32 Achtner, 2006, s. 243.
33 www.media.rai.it; www.video.mediaset.it (se under ’primærkilder’ i bibliografi for detaljer)

Tg4

Studio Aperto

Tg5

Tg1 Tg5

Tg5

Tg1

Tg1 speak

Tg5 stand-ups

stand-ups

2.3  og : Hvad er forskellen?Tg1 Tg5



14

iagttagelser bekræfter blot Achtners kommentarer om de italienske tv-journalisters manglende evne 

til at udnytte tv-mediets billedside, hvilket jo unægtelig virker som lidt af et paradoks. 

Hvad angår andelen af taletid, var det bemærkelsesværdigt, at højrefløjspolitikerne, uagtet at 

lokalvalgene faldt ud til deres fordel, blev tildelt fire interviews i , mens venstrefløjen måtte 

nøjes med et enkelt.  fordelte taletiden lige mellem politikerne men valgte i modsætning til 

’s ni  kun at lave et enkelt fra Genova, hvor venstre- og regeringsfløjen vandt. 

Hverken eller  benyttede sig af muligheden for at interviewe eksterne kilder som 

eksempelvis valgforskere eller uvildige politiske eksperter, som man ofte ser i DR og TV 2’s 

nyhedsudsendelser herhjemme, hvor studieværten også kan fungere som interviewer. Den slags 

interviews, hvis formål er at perspektivere en begivenhed og give seeren et overblik over dens 

sandsynlige konsekvenser, savnede jeg i begge de italienske tv-aviser. 

Bortset fra et  fra Alessandria i , hvor reporteren Beppe Gandolfo brugte ord som 

”triumf” og ”glamourøst” om højrefløjens valgsejre i Vercelli og Asti, bar retorikken ikke præg af 

politiske tilhørsforhold i de to nyhedsudsendelser. I det nævnte tilfælde burde den objektive reporter 

netop have  fakta, i dette tilfælde valgets resultat, og så ellers have ladet seerne selv om 

værdibedømmelsen og superlativerne.

 havde udover lokalvalgene kun fundet plads til et enkelt politisk relateret indslag hvor den 

transseksuelle, italienske venstrefløjspolitiker Vladimir Luxuria gav sit besyv med om overfaldene 

på homoseksuelle demonstranter i Moskva.  havde derimod seks politisk historier, heriblandt 

den fra Moskva, hvor man dog valgte en mere traditionel reportage med fokus på begivenhederne 

og deres konsekvenser.  præsenterede Moskva-historien med en mere kuriøs vinkling, hvilket, 

sammenholdt med deres historie om en kvinde fra Catania, der havde fundet en mus i en pakke 

frossen spinat, styrkede indtrykket af  som den mere ”tabloide” tv-avis af de to.

Et eksempel på de selvreferencer og flydende genregrænser, Umberto Eco betegner som 

grundlæggende elementer i ”la neotelevisione”, fik man til sidst i , hvor et indslag af et minuts 

varighed fortalte seerne om en kommende miniserie på Canale 5 og dermed gjorde sit til, at denne 

series potentielle seertal og de deraf følgende reklameindtægter blev optimeret. 

At den italienske seer er tilbøjelig til at tage det for gode varer, når tv-chefer fortæller dem, at 

Italien har det bedste tv i verden, skal ifølge Achtner ses i lyset af den lave kvalitet, seeren 

præsenteres for, uanset hvilken kanal han eller hun tænder for. ”Fjernbetjeningen er blevet et næsten 

Tg5

Tg1

Tg5 stand-ups

Tg1 Tg5

stand-up Tg5

reporteret

Tg5

Tg1

Tg5

Tg5

Tg5

2.4 Forandring er nødvendig



15

ligegyldigt instrument”, mener den tidligere chef for  Paolo Garimberti.34 Achtner foreslår, at 

man omstrukturerer og effektiviserer hele organisationen RAI ved bl.a. at samle de tre nuværende 

tv-aviser i en enkelt nyhedsudsendelse for på den måde at undgå det aktuelle spild af penge, det er 

at køre tre nyhedsudsendelser på samme netværk. Med de gamle partiers sammenbrud i 

begyndelsen af 90’erne havde Claudio Dematté, som var præsident for CDA i RAI, en unik 

mulighed for at gøre op med -princippet fra 70’erne og en gang for alle gøre RAI 

uafhængig af hvilke politiske vinde, der blæser i det italienske parlament. Dematté og hans kolleger 

i administrationen greb ikke chancen men nøjedes med at skifte ud på de tre tv-avisers 

direktørsæder. Ved at fyre de journalister, som var kompromitteret af deres samarbejde med de 

korrupte politikere, kunne de have åbnet døren for nye og friske kræfter. Forfatter og politiker 

Saverio Vertone deler Achtners pessimisme på Italiens vegne, når han skriver, at ”ingen regel 

nogensinde (vil) skabe den nødvendige kultur for at nå den grad af objektivitet, der kan få 

informationen og dermed landet til at fungere. Faktisk er det ikke normerne, som skaber værdierne, 

men værdierne, som skaber normerne”.35 Den internationale organisation ”Journalister uden 

grænser” offentliggjorde i 2004 en verdensrangliste for pressefrihed i verden. Her lå Italien på en 

lidet flatterende plads som nummer 39 under lande som El Salvador, Cap Verde og Bulgarien.36

To år senere ved valgkampen i 2006 bemærkede valgobservatører fra den internationale 

organisation OSCE (”Organization for Security and Co-operation in Europe”), at fem ud af de seks 

mest sete kanaler i Italien favoriserede premierminister Berlusconi og hans højrefløjsregering, mens 

en enkelt favoriserede oppositionen.37

Umberto Eco advarer mod den tvedeling af befolkningen i henholdsvis en ”elite af velinformerede 

brugere” og en ”masse informationsproletarer”, som massemedierne med deres overvældende 

informationsstrøm i øjeblikket er med til at skabe.38 Med andre ord: Den passive tilskuer drukner i 

nyhedsstrømmen, mens kun den, der formår at udvælge og filtrere de mange informationer, kan 

trække vejret imens og få luft til hjernen. Den amerikanske forfatter og filosof George Gilder 

fortalte i 1996, at tv’s appel til masserne og til den passive tilskuer vil blive vendt på hovedet i 

fremtiden, hvor det, han kalder ”teleputeren” (en hybrid mellem tv og pc), i stedet vil appellere til 

                                                            
34 Achtner, 2006, s. 236.
35 Achtner, 2006, s. 47.
36 Ginsborg, 2004, s. 161.
37 Donovan (se under ’sekundærkilder fra internettet’ i bibliografien for detaljer)
38 Achtner, 2006, s.169.

Tg2

lottizzazione

2.5 Informationsstrømmen: trussel eller velsignelse?



16

individualismen og kreativiteten. Interaktiviteten vil råde på ”teleputeren”, og producenten vil være 

brugeren selv, der i realiteten kan få sit budskab til at gå verden rundt. Her 11 år senere kan man 

erfare, at internettjenester som YouTube og MySpace har gjort Gilders vision til virkelighed. I dag 

taler medieforskere om ”mediekonvergens”, hvilket dækker over forskellige typer mediers synergi i 

et for internettets vedkommende meta- eller multimedie.39 Tv derimod beskriver Gilder som ”et 

kalejdoskop af følelser og effekter, sladder og overflade” og ”et instrument for tyranner”.40

Internettet er med sin decentrale konstruktion sværere at regulere og udnytte som magtmiddel. I 

lande som Kina, Nordkorea og Iran lykkes regimerne med at censurere dele af nettets indhold, men 

i det lange løb er det en ulig kamp. Hvor man i radio og tv’s tidlige monopol-dage talte om 

, har den digitale teknologi åbnet op for  som en del af de moderne, 

modtagerorienterede medier, hvor myriader af internetbaserede tv- og radiokanaler har specialiseret 

sig i at appellere til specifikke målgrupper. Man kan sige, at internettets indhold er ytringsfriheden 

taget ud i sin til dato mest ekstreme form. Det har skabt en mangfoldighed af information, der, alt 

efter hvordan man ser på det, kan virke skræmmende uoverskuelig eller befriende grænseløs.

At de få debatprogrammer på RAI, der stiller sig kritisk over for magthaverne, har trange kår, 

illustreres af en begivenhed, der fandt sted i 2002 i Bulgariens hovedstad Sofia. Her mente 

daværende premierminister Silvio Berlusconi, der året forinden var blevet genvalgt, under et 

officielt besøg, at det var nødvendigt at kritisere tre prominente tv-værter fra RAI for at bedrive 

politisk propaganda – beskyldninger, som Berlusconi og Fininvest ikke var uvante med selv at stå 

overfor. De personer, premierministeren med ”Sofia-diktatet” mente havde gjort ”forbryderisk 

brug” af deres status som værter på det statslige tv til fordel for venstrefløjen, var de navnkundige 

Enzo Biagi (vært på programmet  på RAI 1), Michele Santoro (vært på programmet 

på RAI 2) og Daniele Luttazzi (vært på programmet  på RAI 2). 

Alle tre blev ved tv-sæsonens afslutning bortvist fra RAI. Santoro skulle efterfølgende få medhold i 

arbejdsretten, hvis dom slog fast, at han uretmæssigt var blevet fjernet fra sit job og havde krav på 

at komme tilbage på skærmen. 

                                                            
39 Achtner, 2006, s. 262; www.cfje.dk; www.youtube.com; www.myspace.com. 
40 Achtner, 2006, s. 168 og s. 178.

broadcasting narrowcasting

Il Fatto Sciuscià 

Edizione Straordinaria Satyricon

3. RAI’s censur og kampen for ytringsfrihed



17

41

Studieværten og filminstruktøren Sabina Guzzanti oplevede i november 2003 ligeledes at få sit 

program  lukket ned af RAI efter den første udsendelse på RAI 3. I sin film 

 præsenterer hun de begivenheder, der førte til programmets endeligt, interviews med 

italienske såvel som udenlandske komikere og journalister, klip fra det lukkede program samt 

hendes forsøg på at få de ansvarlige politikere og tv-chefer i tale. I omtalen til filmen bliver 

 beskrevet som en ”satirisk dokumentar”, og at der ikke er tale om en dokumentarfilm i 

traditionel forstand ses allerede i åbningscenen, hvor Guzzanti optræder sminket som Silvio 

Berlusconi. På hjælpeløst engelsk blander denne Berlusconi-karikatur sig i det, der skal forestille et 

interview med den engelske premierminister Tony Blair – spillet af den engelske komiker Rory 

Bremner. En præmis for at vurdere  er bevidstheden om, at det er den forurettede 

part i form af Guzzanti, der, udover at spille en hovedrolle, både har skrevet manuskript og 

instrueret filmen. Dette ændrer dog ikke ved en anden præmis, nemlig at hun har rettens ord for, at 

lukningen af  var grundløs, men det gør, at man ikke skal forvente at få serveret en 

objektiv og nøgtern dokumentarfilm. Denne form for ”dokumentarfilm med en dagsorden” kender 

vi fra amerikanske Michael Moore, der med filmen  udstillede den 

amerikanske våbenindustri og dets tilhængere ved bl.a. at lade folk falde mere eller mindre igennem 

i interviewsituationer. Et eksempel på denne stil kan man se i Guzzantis interview med Claudio 

Petruccioli, der som repræsentant for venstredemokraterne hos RAI i 2003 var en af de ansvarlige 

for lukningen af . Her går kameraet helt tæt på Petrucciolis ansigt og bliver ved med at filme, 

mens han tydeligt utilpas med situationen desperat leder efter ordene. Den aggressivt insisterende 

og polemiske interviewstil er et karakteristisk og effektivt virkemiddel i . 

Et centralt tema i filmen er spørgsmålet om, hvilken rolle komikere og satirikere bør spille i et 

demokratisk samfund. Således gøres lukningen af  af politikerne til et spørgsmål om, hvorvidt 

programmet er berettiget til at kaldes satire. Hvis det var satire, lyder forklaringen, ville der ikke 

have været noget problem, for satire bør ikke være politisk. Som Petruccioli, der i dag er præsident i 

RAI, siger: ”komikere bør ikke lave information”. Favio Cattaneo, der var RAI’s direktør, da 

blev lukket, går så langt som at tale om ”satirens regler”, der kræver, at den ”skal få folk til at 

grine”. Guzzanti har dog ikke tænkt sig at lade disse politiske (bort)forklaringer stå til troende og 

kører derfor folk som Dario Fo (italiensk forfatter samt teaterinstruktør og -skuespiller) og Luciano 

Canfora (italiensk historiker) i stilling. Fo insisterer på, at ”satire  snakke om politik”, mens 

Canfora slår fast, at satire ingen grænser har, og ”at den uden information ikke ville give mening”. 

                                                            
41 Guzzanti, 2005.

3.1 : Demokrati eller censurViva Zapatero!

Reperto Raiot Viva 

Zapatero!

Viva 

Zapatero!

Viva Zapatero!

Reperto Raiot

Bowling for Columbine

Raiot

Viva Zapatero!

Raiot

Raiot

skal



18

Problemet ligger ikke i satirens indhold, men snarere hos politikerne og deres syn på public service-

tv’s funktion, hvis man skal tro den tidligere chefredaktør på avisen Corriere della Sera, Ferruccio 

De Bortoli. Han fortæller i filmen, hvordan Berlusconis højrefløj ser alle, der ikke tænker som dem 

selv, som en del af fjendens lejr og dermed allieret med deres politiske modstandere. På den måde 

fjerner de fokus fra det reelle indhold i kritikken og drejer det i stedet over på kritikernes politiske 

tilhørsforhold – for mig at se et eksempel på, at personlige angreb ofte er en bekvem mulighed for 

at dække over fraværet af et ordentligt forsvar. Med tanke på de relativt høje seertal, det første 

afsnit af  havde, er det vanskeligt at tolke lukningen af programmet som andet end censur.42

Derfor virker det næsten tragikomisk, når føromtale Petruccioli nægter at bruge ordet censur, men 

taler om en ”restriktion af pluralismen” og dermed, i stedet for at diskutere de alvorlige 

konsekvenser af det politisk motiverede indgreb, som lukningen af  sandsynligvis var, forsøger 

at gøre det til en strid om ord og et spørgsmål om formulering.  handler dels om 

nødvendigheden af en politisk accept af public-service-tv som en vigtig del af landets demokrati, 

dels handler den om selve denne type tv’s struktur og placering i landets grundlov. Som journalisten 

og forfatteren Marco Travaglio fortæller, har Silvio Berlusconi og højrefløjen blot udnyttet en 

ufuldkommen lovgivning, der blev skabt af centrumvenstrefløjen, før Berlusconi selv kom til 

magten. Bill Emmott, chefredaktør på den engelske avis The Economist, der grundet kritiske 

artikler er blevet sagsøgt af Berlusconi, mener, at ”Berlusconi er skabt af oppositionen”. Det 

begrunder han med, at centrumvenstre har været for svage, og at de ikke har evnet at præsentere en 

konkret vision for ændringer af landets politik. Centrumvenstrefløjen, som i dag har 

regeringsmagten i Italien, lader med andre ord snarere til at være en del af problemet end en del af 

den løsning, der skal sikre, at kontroversielle og samfundskritiske programmer som Sabina 

Guzzantis, Biagis, Santoros og Luttazzis fortsat kan overleve på italiensk tv. Med Guzzantis ord: 

”Enten er der demokrati, eller også er der censur. De to ting kan ikke eksistere side om side”.  

Michele Santoros tilbagevenden til RAI fandt sted i efteråret 2006 med programmet  (År 

Nul), hvori han bl.a. kritiserer den siddende venstrefløjsregering. Ministerpræsident Romano Prodi 

har givet udtryk for sin misfornøjelse, men har i modsætning til sin forgænger fornuftigvis valgt at 

lade det blive ved det. Også den 86-årige Biagi er tilbage på skærmen med programmet 

 (Tv-ugebladet), som Lisbeth Davidsen betegner som et af de ”seriøse 

                                                            
42 nåede på premiereaftenen op på ca. 2 millioner seere svarende til 25-26% , hvilket på det pågældende 
tidspunkt (lige efter midnat) gjorde RAI 3 til den mest fulgte tv-kanal i Italien (jf. ; www.wikipedia.org).

Raiot

Raiot

Viva Zapatero!

Anno Zero

RT –

Rotocalco Televisivo

Raiot share
Viva Zapatero!

3.2 Comeback på tv- og computerskærm



19

debatprogrammer”, der dog som regel først vises, ”når størstedelen af befolkningen er gået i 

seng”.43 I programmet har Biagi bl.a. interviewet Daniele Luttazzi, der endnu ikke er vendt tilbage 

som frontfigur i sit eget program efter sin fyring. Berlusconi har for nyligt indrømmet, at han ”gik 

lidt for vidt” tilbage i 2002, men det er nærliggende at spørge, om ikke de italienske politikere 

udelukkende bifalder den kritiske tv-journalistik, så længe den ikke er rettet mod dem selv.

Forfatteren bag den mest populære  i Europa, komikeren og teatermanden Beppe Grillo, har 

også prøvet at blive fjernet fra skærmen af RAI. Op gennem 1980’erne var Grillo den 

samfundskritiske vært i en række populære tv-programmer, bl.a. , indtil det i 1986 blev 

for meget for politikerne. Grillo, der i øjeblikket turnerer med showet , har, at dømme udfra 

besøgstallet på sin  på nettet og de udsolgte forestillinger, et godt tag i den italienske 

befolkning, og han nærer håb for Italiens fremtid trods de håbløse politikere: ”Pessimismen er et 

overstået kapitel. Vi er ude på den anden side. Jeg kan mærke, hvordan kornene popper, pop, pop, 

pop. Der sker noget omkring mig, og det hele er signaler fra mennesker, der gerne vil leve i en 

bedre verden”.44 Gennem sine aktiviteter på nettet har Grillo vist, at det er muligt at nå ud til den 

italienske befolkning på trods af politikernes manglende velsignelse og fraværet på de 

landsdækkende tv-kanaler. Som jeg var inde på i slutningen af sidste kapitel, udgør internettet på 

mange måder et slags nødspor på informationsmotorvejen. Det sikrer, at folk som eksempelvis 

Bebbe Grillo, der har en sag, de brænder for og formår at formidle, kan nå ud til et i teorien 

ubegrænset antal modtagere og dermed gøre en forskel til fordel for den demokratiske udvikling.

                                                            
43 Davidsen, 2. maj 2007.
44 Davidsen, 22. april 2007.

netblog

Grillometro

Reset

blog



20

Det var vigtigt for mig at afslutte dette projekt med et lille gran håb illustreret ved Grillos smittende 

optimisme. Virkeligheden er nemlig, at der findes lys bag den formørkede tv-skærm, der stadigvæk 

er den primære informationskilde for størstedelen af italienerne. Mit projekt har dokumenteret, at 

den smule optimisme, der måtte findes, hverken skyldes politikerne eller administrationerne hos 

RAI og Mediaset. Public service-organet RAI har fra starten, som beskrevet i første kapitel, været 

afhængigt af partipolitiske interesser. Det virker paradoksalt at tale om ”borgerservice”, når man 

tænker på lukningen af populære programmer såsom Guzzantis , der udtrykte en legitim kritik 

af magthaverne. Udeblivelsen af de nødvendige reformer har været katastrofal for RAI’s 

troværdighed. Følgagtigt har RAI tilpasset sig de kommercielle vilkår i stedet for at opbygge en 

professionel og selvstændig kultur, som vi bl.a. kender fra BBC og vores egen Danmarks Radio. 

Ved ikke at præsentere et ordentligt alternativ for de italienske seere kan jeg konkludere, at RAI 

ikke har indfriet de forventninger, man med rette kan have til en public service-station. 

Med tanke på de kommercielle netværks profitafhængighed er det naivt at tro på, at disse skulle 

skænke objektivitet og informationsniveau en tanke - i hvert fald så længe, loven ikke pålægger 

dem de mindste kvalitetskrav. Italienerne efterlades således uden én landsdækkende tv-kanal, der 

utvetydigt varetager deres interesser som borgere. 

Tv-mediets magt som dagsordensætter og ”instrument for tyranner” sammenholdt med dets 

kontrollerbare natur, symboliseret ved politikeren Berlusconis monopol og udnyttelse af det 

kommercielle tv- og reklamemarked, er potentielt giftigt for det italienske demokrati. Modgiften i 

form af de ”demokratiske antistoffer” viste sig ikke at findes i centrumvenstrefløjen, som mere eller 

mindre bevidst har undladt at lovgive om interessekonflikter. Konsekvensen har været, at den 

kommercielle pol i italiensk tv utvetydigt favoriserer Berlusconi, mens RAI’s public service-pol 

fungerer som en skingert knirkende vejrhane på taget af det italienske parlament. 

Modsat har udviklingen af internettet gjort det muligt for folk, der ikke er velkomne på de 

landsdækkende netværk, at komme ud til masserne med deres budskaber. Den decentrale struktur er 

som nævnt både nettets styrke og potentielle svaghed som ”demokratisk massemedie”: Den 

overvældende mængde af informationskilder vanskeliggør brugen af censur og gør det muligt for 

alle at udtrykke sig frit, men fordrer samtidig brugerens evne til at skelne de relevante informationer 

fra de irrelevante samt de troværdige kilder fra de utroværdige. Det vil dog på længere sigt være til 

gavn for demokratiet og ytringsfriheden i Italien, at der nu rent faktisk er noget at skelne mellem.

Konklusion

Raiot



21

. Rai Uno, mandag d. 28. maj 2007, klokken 20.00. (Varighed: ca. 35 minutter, sprog: Italiensk) 
Link: www.media.rai.it; http://www.media.rai.it/mpmedia/0,,News^23235,00.html   

. Canale 5, mandag d. 28. maj 2007, klokken 20.00. (Varighed: ca. 23 minutter, sprog: Italiensk) 
Link: www.video.mediaset.it; 
http://www.video.mediaset.it/video.html?sito=tg5&data=2007/05/28&id=16583&categoria=servizio&from=
tg5

Guzzanti, Sabina: . Milano, BURsenzafiltro, 2005. (Varighed: 80 min., sprog: Italiensk) 
(DVD)

Achtner, Wolfgang M.: Democrazia e telegiornali – Il giornalismo come servizio pubblico. Perugia, 
Morlacchi Editore, 2006. (s. 1-52; s. 109-205; s. 215-461; i alt: ca. 395 ns. på italiensk)

Davidsen, Lisbeth: . Politiken, 22. april 2007. 2. sektion, s. 6.

Davidsen, Lisbeth: . Politiken, 2. maj 2007. 2. sektion, s. 2.

Davidsen, Lisbeth: . Politiken, 9. maj 2007. 1. 
sektion, s. 11.

Ginsborg, Paul: . London, Penguin Books, 2001. (s. 108-112; s. 163-169; 
s. 254-284; kapitel 9; i alt: ca. 80 ns. på engelsk)

Ginsborg, Paul: . (2004) Oversat af Thomas Harder. 
København, Informations Forlag, 2005. (Prolog, kap. 2, 4, 5, 6, 7 samt efterskrift; i alt: ca. 120 ns. på dansk)

Murialdi, Paolo: . Ny udgave. Bologna, il Mulino, 2000. (kapitel 8, 9, 10, 11 
og 12; i alt: ca. 95 ns. på italiensk)

Donovan, Mark. History (Italy), in Europa World online. London, Routledge. Københavns Kommunes 
Biblioteker: http://www.europaworld.com.ez.proxy.kk.dk/entry/it.hi

www.cfje.dk (”center for journalistisk kompetenceudvikling”): 
http://www.cfje.dk/cfje/VidBase.nsf/ID/VB00169210?OpenDocument

www.forbes.com: http://www.forbes.com/lists/2007/10/07billionaires_Silvio-Berlusconi-family_EEPT.html

www.wikipedia.org (”den fri encyklopædi”): http://it.wikipedia.org/wiki/Fininvest
                                                                         http://it.wikipedia.org/wiki/Milano_3
                                                                         http://en.wikipedia.org/wiki/Oecd
                                                                         http://it.wikipedia.org/wiki/Viva_Zapatero%21

http://www.internetworldstats.com/eu/it.htm

Biografi

Primærkilder:

Sekundærkilder:

Sekundærkilder fra internettet:

Tg1

Tg5

Viva Zapatero!

Sjov på den seriøse måde

Comeback for de udrensede

Berlusconi og hans fæller må vælge mellem politik og profit

Italy and its Discontents 1980-2001

Silvio Berlusconi – Manden, der ville eje Italien

Storia del giornalismo italiano

www.internetworldstats.com (”Brugs- og befolkningsstatistikker”):        


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18
	Page 19
	Page 20
	Page 21

